nosenie deti 15Rytmus a nosenie detí?

Uverejnené 16. január 2015

 

Ako sa zlučuje rytmus a nosenie detí? Prečo, ak je dieťatko nekľudné pri nosení, stačí sa prejsť pár krokov, stačí sa mierne pohupovať alebo ho jemnučko tľapkať po zadočku a ono sa upokojí?

Rytmus predstavuje pravidelné striedanie istých činností alebo istých častí nejakého celku. Má viacero významov a vysvetlení. Prečo má pre ľudí rytmus tak veľké opodstatnenie a prečo ho deti vnímajú ešte intenzívnejšie?

 

Rytmus a časovo-prírodné zákonitosti

 

Celý náš život sa skladá z rytmicky opakujúcich sa častí a rozdelenia času: opakovanie dňa a noci, striedanie slnka a mesiaca, opakovanie fázy novu a splnu mesiaca, príliv a odliv, pravidelné plynutie času v sekundách, minútach, hodinách, opakovanie týždňov, mesiacov, rokov, rovnomerné striedanie štyroch ročných období, opakovanie sa života a pominutia žitia. Opakovanie dňa narodení a dňa mením, mesačná cyklickosť ženy...

Sme súčasťou života, ktorý sa skladá z menších či časovo a úsekovo obsiahlejších rovnako alebo periodicky sa opakujúcich úsekov. Túto cyklickosť života žijeme už niekoľko tisícročí a je v nás historicky a geneticky zakódovaná. Sme súčasťou prírody a väčšieho vesmírneho celku, ktorého pravidelnosť nás dennodenne ovplyvňuje. Všetko na svete sa deje v istom pravidelnom kolobehu, a preto je neoddeliteľnou súčasťou nášho života.

A hoci máme radi zmeny v živote, tento kolobeh nám dodáva určitý pocit istoty, stability a niekedy aj radosti. Že po noci príde zas nový deň. Že mesiac vystrieda slnko. Že keď stúpne more vyššie, v odlive zas klesne... Že o tých pár sekúnd, či minút, hodín až týždňov príde ten deň, na ktorý sme čakali... Že každým ďalším novým rokom si pripomíname napríklad deň nášho narodenia alebo deň oslavy našich menín... Že po zime tu budeme mať zas voňavučkú jar a sladučké leto, či pestrofarebnú jeseň... Že každý mesiac prichádza spojenie ženy so sebou samou skrz vlastnej menštruácie...

 

Ak dôjde k narušeniu týchto udalostí v čase a priestore, sme nekľudní a už sa nad tým zamýšľame. Stačí sa len pozrieť napríklad na prírodné zmeny, na tohtoročnú zimu na Slovensku, ktorá prišla neskôr ako v obvyklom čase, nebola až taká tuhá ako po iné časy. Keď žene neprichádza s mesačnou pravidelnosťou jej menštruácia, už je predmetom nášho skúmania. A tak ďalej možete pokračovať v odpovediach na nepravidelnosti hore naznačených prírodných zákonitostí. Pravidelné opakovanie činností, či rytmus má pre nás hlboký zmysel istoty a stability...

A prečo je to ešte tak? Už prenatálne dieťa zažíva istotu v brušku maternice.

 

Rytmus a prenatálne dieťa

 

Dieťa v prenatálnom období žije v brušku mamky, v maternici. Všetko v maternici prebieha v istom rytme: vnímanie striedania dňa tmy a svetla skrze svetelných impulzov prichádzajúcich zvonka, istá pravidelnosť striedaní zvukov, ktoré sa k nemu dostávajú z vonkajšieho, ale ja z vnútorného prostredia maternice. Pravidelný rytmus tlkotu srdca, dychu matky, šumu krvi či ďalších procesov prebiehajúcich v matkinom tele, pravidelná chôdza tehotnej mamičky, pomalší či rýchlejší krok v istom rytme - to sú mnohé podnety, s ktorými sa prenatálne dieťa stretáva v maternici a ktoré sa v istých cykloch opakujú.

Existencia tohto ešte nenarodeného dieťaťa sa vyvíja v kolobehu určitých pravidelných činností. Pocit bezpečia umocňuje kolobeh týchto činností a súhrn všetkých stimulov, ktoré sa k prenatálnemu dieťaťu dostávajú z vnútorného ako aj vonkajšieho prostredia. Pravidelnosť týchto činností je prejavom určitej istoty, že všetko je v poriadku, že je dieťatko v bezpečí lebo vníma pravidelný tlkot jej srdca, pravidelnosť jej dychu, šumu krvi, tráviacich procesov, pravidelnosť jej chôdze, pravidelnosť pohybu atď.

 

Keď sme pri pravidelnosti pohybu, ešte je tu jeden dôležitý aspekt: pri pohybe je stimulované rovnovážne teliesko a tým psychomotorický vývoj dieťatka a to už prenatálneho či dieťatka po narodení. Spomínam to už v článku 'Prečo najmenší milujú stiesnené prostredie?': "Telo nosiacej osoby zabezpečuje tlmené pohybové stimuly, na ktoré dieťa reaguje vlastným pohybovým aparátom. Na každú pohybovú akciu nosiacej osoby dieťa musí reagovať vlastným pohybom, čím sa stimuluje rovnovážne teliesko. (...) Týmto sa podporuje rovnovážny zmysel dieťaťa. Prostredníctvom rovnovážneho telieska prichádza do mozgu mnoho informácií, a preto napomáha rozvoju nielen pohybových ale celkovo duševných schopností dieťaťa."

 

Rytmus v živote noseného dieťaťa

 

Narodenie dieťaťa je istým pokračovaním života v jeho maternici. Rytmus sa teda spája pocitom spokojnosti, pretože je predvídateľný a taký istý. Však sami potvrdíte určite, teda ak už vám do života prišlo to nejedno drobátko, že ak je nekľudné, zväčša ho berieme do náruče a buď s ním chodíme alebo sa s ním jemne pohupávame a kolíšeme. A keď je ešte umocnené prítomnosťou veľmi známej osoby, ktorou je mamka, tak sa tento pocit znásobuje. Pretože novorodenec sa ocitá skoro v tom istom bezpečnom prostredí s tými istými známymi podnetmi, s ktorými prežíval každučký svoj deň v maternici. A nosenie podporuje túto rytmizáciu a je prospešné nielen z hľadiska samotnej spokojnosti.

"Pri tanci a aj pri bežnej chôdzi a pohybe matky, je dieťa neustále kolísané a hojdané, pohybuje sa v rytme a v harmónii s matkou, tak ako bolo na to zvyknuté už v brušku. Pri dlhodobom ležaní na chrbte na rovnej podložke nemá žiadne podnety a nič ho nenúti zapájať a postupne precvičovať svaly. Naopak pri nosení, kedy matka kráča, predkláňa a ukláňa sa, otáča, mení často polohy je svalstvo a nervová sústava dieťatka nútené prispôsobiť sa zmenám. Vyvíja sa rovnováha, jemná motorika," píše tanečná pedagogička Mgr.art. Anna Kališová vo svojom článku, zdroj tu. A keď je bábätko umiestnené v nosiacej pomôcke samozrejme pri dodržaní zásad nosenia a fyziologickej polohy dieťaťa, "...pohyb matky vníma a neustále sa mu pri ňom dráždi vestibulárny aparát, ktorý má na starosti udržiavanie rovnováhy. To vyvoláva u detí vestibulárnu slasť a stimuluje rozvoj motoriky. Krásny výraz, že? :) No vy by ste sa nenosili, keby ste pri tom pociťovali vestibulárnu slasť? :)", spomína Mgr.art. Anna Kališová vo svojom článku. 

 

 

Ak chcete zistiť o nosení viac, knižka o nosení detí je vám vždy k dispozícii zdarma po vyplnení formulára nižšie

 

nosenie detí, nosení detí, fyziologické, ergonomické, nosič, nosiče detí, nosítko, ergonomický nosič, baby šatka, šatka, baby šatky, šátek, šátky, elastická šatka, vak, baby vak, šatkovak, ring sling, sling, mei tai, klokanka, turistický nosič, zásady nosenia detí, správne nosenie, polohy nosenia, úväzy, úvazy, video, návody, návod, viazanie, návody na vázání, vazani satku, diskusie, fórum, rady, poradňa, poradne, kurzy nosenia, deti, dieťa, dieta, dieťatko, detské, bábätko, babatko, babetko, babatka, bábätka, baby, bábo, Hoppediz, Amazonas, Storchenwiege, Didymos, Girasol, Sanami, Nati, Moby, Mam, Manduca, Ergo, Patapum, Bondolino, Liliputi, Kibi, mamičky, mamicka, mama, žena, matka, otec, tato, rodinka, rodina, tehotná, tehotenstvo, materstvo, dojčenie, polohy dojčenia, polohy pri kojení, kojenie, nosíme deti, nosme deti, nosme sa, nosíme sa, nosenie na rukách, nosiť na rukách, adopcia, pestúnska starostlivosť, náhradná starostlivosť, adoptované deti, handicap, zdravotné postihnutie, handicapované deti, inak obdarované, telesné, mentálne, viacnásobné, zrakové, sluchové, chronické, postihnutie, poruchy, vady, klokankovanie, kangaroo care, kangaroo mother care, skin to skin, koža na kožu, klokania metóda, kenguria starostlivosť, K-starostlivosť, predčasne narodené, prematúrny, prematúrne, novorodenec, inkubátor